Kata2 motivasi ketika berpantang...

Tak sampai 2 bulan lagi saya akan bersalin.. InsyaAllah... Pagi ni tiba2 buat saya teringat dekat arwah opah saya.. Kalau masa saya berpantang dulu, opah banyak bagi tips2 & petua ketika berpantang.. tapi kali ni dah tak dapat tips dari arwah lagi... 

U all nak tahu tak, opah saya pernah bagitahu, dalam pantang tu pun, kita boleh bersenam.. buat senaman ringan2 je la tapinya.. Opah saya ada tunjuk dekat saya.. tapi tu la, saya kesalkan dekat diri saya ni, masa arwah ajar saya bersenam, saya takda pulak nak rakam ke apa.. ingat ingatan saya tu bagus sangat gayanya.. amal pun tak.. so, sekarang dah lupa.. adehhh.... Opah saya bagitahu saya, dia start amalkan bersenam sejak dari dia bersalinkan "paklong" saya.. maknanya, selama 50 tahun  lebih opah saya bersenam setiap kali bangun dari tidur... sebab tu lah, opah saya cergas sehinggalah dia sakit 2 bulan terakhir sebelum meninggal.. U all bayanglah, dalam umur arwah opah yang hampir 80 tahun, dia masih mampu mengayuh basikal pergi ke kedai... bercucuk tanam... jaga ayam yang penuh reban.. opah saya jugak tak nyanyuk.. sampai saat akhir dia masih kenal semua & masih mampu solat..

 Opah saya jugak pesan, ketika berpantang, pantang betoi2.. kesan dia bila dah tua nanti... lagi satu, opah saya ada jugak bagitahu suruh sapu manjakani kot kalau tak silap dekat bahagian 'aset' kita dekat bawah tu.. fungsi dia, saya dah ingat2 lupa... adehhhh... Opah saya jugak, ajar saya cara bertungku yang betoi.. bagi peranakan kita tu kembali ke tempat asal + taknak bagi buncit.. hihii.. Opah saya siap tunjuk perut dia lagi tau.. memang perut opah saya takda nak menggelebeh ke apa ke.. flat je... heheh... Orang tua2 zaman dulu2 memang banyak petua + dorang betoi2 jaga kan... (",)

Selain dari opah, saya jugak harus bersyukur mempunyai family yang jenis ambik berat bab2 pantang ni + saya pulak memang jenis suka bab2 petua lama2 ni.. hihi.. Paling saya suka, family saya ni jenis yang bila cakap terus buat saya rasa... "Oh tidakkkkkkkkk!!".. (",) Contoh...

Pak Long : Kak yong kena sentiasa pakai bengkung masa berpantang ni.. nak ke nanti perut tu menggelebeh sampai peha berlapik2... (see... sampai ke jantung limpa hempudu kata2 paklong saya tu)

My mum : Duduk betoi2.. kaki lurus ke depan.. awak tu kena jahit banyak, nanti kena jahit lagi sekali padan muka (oh tidakkkk... saya ngeri bab2 kena jahit)

My dad : Kakyong kena rajin bertungku.. jalan slow2... nak guna tandas, guna yang tandas duduk tu.. jika awak nak badan kuat, kena rajin berpantang.. semuanya untuk kebaikan kakyong... kalau sakit, kakyong yang tanggung.. abah dah bagi nasihat... (sungguh saya taknak tanggung lagi kesakitan lepas berpantang... sebab nak sibuk urus family pulak (^_^)

Ini antara kata2 family saya dekat sayalah.. saya memang suka kata2 yang jenis menusuk hati jantung limpa ni.. sebab ianya mampu jadi motivasi dekat saya.. Lagi satu, saya sendiri pun berpegang pada prinsip "SUAMI GEMUK TAKPA... ASALKAN SAYA TAK" (paham2 sendirilah yer kenapa suami saya takpa, saya tak boleh.. suami saya adalah lelaki & saya adalah perempuan)... sejak dari saya belum kahwin lagi... tambah pulak MY DEAR PUN TAKNAK ISTERI DIA GEMUK.. macam sekarang ni katanya dah ok.. (saya memang suka suami yang macam ni... tegur jika saya dah gemuk bcoz my body for my husband..) (",)

Ohya, u all jangan pulak ingat bila my dear kata tak nak isteri dia tu gemuk.. si isteri ni pulak beria bagai berdiet... tidak yer... tidak sama sekali.. seumur hidup saya tak pernah berdiet.. makan tanpa henti adalah.. hihii... saya ni menyusu badan.. nak diet apanya.. hihii

P/s : Bila seseorang menegur sesuatu dekat kita, jika kita pikir positif, positiflah ia.. jika kita pikir negatif.. negatiflah ia... (",).. Tapi lebih baik pikir positif.. barulah pemikiran kita akan maju ke depan... (^_^)

P/s : Hari ni saya akan pergi checkup..so, jejak lambat sikit saya balas yer... (",)

Kata2 motivasi ketika berpantang...

{ 45 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons September 11, 2012
baguih la kalo ada yang mmg amik berat kan...mak sue ok gak bab berpantang...tp dier pon tak brape sangat tau...tp yg mmg dier jaga, bab jalan N tungku..mmg sanagt2 jaga, sampai sekarang umo dah 59tahun, mano la ado peyot itu mak...kikikiki...yang lain dier tak brape sangat...
Madam iEeDaZ Madam iEeDaZ September 11, 2012
sy pun lepas pantang dulu susah nk turun berat mcm zaman anak dara..huhuu...
nur anis nur anis September 11, 2012
waa..patut lah akak maintain selim melim..:)
- AZIE - - AZIE - September 11, 2012
yg sapu manjakani tue memg sy amalkan dulu, sgt bagus dan berkesan, air rebusan manjakani tue pun bagus minum..kesannya lepas pantang memg hubby tegur mcm mula2 kahwin hihihihi apa2 pun petua org dulu2 memg bagus kalo dpt amalkan..dan sy memg suka amalkan tue seme, wpun nmpk leceh dan remeh, tp tetap amalkan utk kesihatan hingga ke akhir usia
mama aryan mama aryan September 11, 2012
akak dah tak merasa berpantang dgn mak,masa pantang dgn kakak je,tu pun main pandai sendiri la,mujur kakak ingat lg pesan2 arwah mak masa berpantang dulu..
Cikrosecute Cikrosecute September 11, 2012
Suami mana nak isteri gemuk hihihi...sama ler gan hubby CR..
Mrs Velentine Mrs Velentine September 11, 2012
manjakani sya alamkan...mmg pantang ni kena elok2
adyna AB adyna AB September 11, 2012
btl tue..kena pantang biar lah org ckp tak moden ,kesan jangka panjang nak jaga badan utk suami n kesihatan sendiri..

p/s: ina , akak baru dapat bertungku coz masa operation arwah azim akak tak boleh bertungku lagi..akak paling suka bertungku ^_^
pinky pinky September 11, 2012
hehehe...so sekarang intan dah 7bln lh ya...=)
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin September 11, 2012
againnnn...suka waktu berpantang :)
GREENJADE GREENJADE September 11, 2012
betul sis...berpantang ni utk kita punya future n aset gak..pelik org zmn skg ni taknak pantang betul2..siap ade yg kata amalan kuno lg..hmmm..

makin deakt ni sy makin berdebar pulak..hehehehe
nita nita September 11, 2012
betul2 bermotivasi..
InsyaAllah kalau ada rezeki nak ikutlah petua tu ^_^
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan September 11, 2012
betul tu, mak saya pun dah pesan awal2 kat anak2, suruh berpantang, berbengkung. esok kesannya kita sendiri yang tanggung.
Unknown Unknown September 11, 2012
betul..dulu saya pandang ringan je bab2 pantang ni..skang saya rasa memang kena jaga betul2 pantang.. rasa rugi pulak dulu pantang tak jaga betul2.. hehe..
Miss N™ Miss N™ September 11, 2012
betul kata arwah opah akak, org dulu2 mmg jaga pantang.. tgk skarang diorg dah kuat.. zaman skarang, belum habis pantang dah panjat tesco...!
Riena Haiqal Riena Haiqal September 11, 2012
betul tu.. mak saya pun kalau bab pantang2 ne memang dia jaga.. dia tak nak kami menyesal dibelakang hari nanti.. bab manjakani tu saya pun ada diingatkan tapi saya tak ingat la pulak..nanti saya tanya balik kat mak saya...
yang bab jahitan tu memang betul, saya sangat2 takut kena jahit balik.. tu pasal la kalau masa pantang saya jaga gerak geri dan duduk saya.. takut punya pasal
Nora Karim Nora Karim September 11, 2012
org cakap... org perempuan kalau nak kurus kena betul2 pantang time pregnant... (tetiba rasa nak pregnant pulak lagi....) hahahha
izz iizza izz iizza September 11, 2012
bagus mendengar kata ni..hehe
Unknown Unknown September 11, 2012
Alhamdulillah...myhubby pun suka sy kurus cam sekarang...sbb saya dah tak bising2 nak beli produk kuruskan badan..hiihihih...

Memang,..nasihat yang buat seriua tu akan kita takut dan ingat sampai bila2..hihi...

- AZIE - - AZIE - September 11, 2012
sy reply di new entry sy ok, sbb agak panjang jwpnnya. harap membantu ina
iietamalek iietamalek September 11, 2012
semoga dipermudhkn awak...
Reena Sidek Reena Sidek September 11, 2012
sy dari zaman sekolah bila mak cerita pasal pantang... mesti dia kata kena ikut pantang tu betul2...
dah byk yg dia tengok kesan org yg tak ikut pantang ni...
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 11, 2012
kak ina manjakani tu cam mana..penah dgr nama tp xtau cm mana...lepas kena jahit tu boleh sapu terus ker manjakani tu.....pantang ni mmg kena betul2 bukan pa kesan tua esok bru nampak kan
mama_umar_maryam mama_umar_maryam September 11, 2012
klu zety mmg bengkung,jage mkn btol2..hehehe..jage jgn xjage..;)
ida =) ida =) September 11, 2012
Bagusnya! Len kali, saya nk pantang betul2.
--pasang niat awal2
kurus kurus September 11, 2012
SETUJU !

LIKE BANYAK2 ,...
QasehnyaRania QasehnyaRania September 11, 2012
sekejap je..tinggal lagi 2 bulan dh nk besalin yer =)

syiela syiela September 11, 2012
pantang betul2.. akak pun sama semua benda tak boleh buat hhehe...

tapi untuk kepentingan kita juga.. ikut jgn tak ikut
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit September 11, 2012
Berpantang demi utk kebaikan diri sendiri dan keluarga. Kalau jadi apa-apa satu keluarga susah sama..
fieda fieda September 11, 2012
ina..sekejap jer ye dah nk bersalin dh nanti..selamat berpantang la ye..
Unknown Unknown September 11, 2012
Wahhh...tak lama lagi nk bersalin.
Unknown Unknown September 11, 2012
nanti akak berpantang nanti jangan lupa kongsi tips lagi yer...hehe
Unknown Unknown September 11, 2012
manjakani tu saya makan dan buat cuci.. memang berkesan!
zachflazz zachflazz September 11, 2012
dua bulan lagi Intan? baguslah itu. hati-hati selalu jaga diri, jaga kesihatan. sukses selalu.
Shida Radzuan Shida Radzuan September 12, 2012
shida byk timba ilmu dr akak :)
rasa seronok baca :)
buat diri matang bersama2 :)
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda September 12, 2012
thanks Ina.. byk btul info dlm entry yg nie..hehe..
nnti kalo ade yg Ina dh igt, share la lg tau...
sal ya sal ya September 12, 2012
hahaha... husben akak tak suka kurus. mcm tak bagi makan je katanya. muahaha...
Unknown Unknown September 12, 2012
Suka baca catatan IB ni... Setuju sgt! Bak kata MIL akak... Badan kita ni nak pakai lama... jadi kenalah manja & belai sentiasa :)) Kurniaan ALLAH tu kan :))
Myra Jay Myra Jay September 12, 2012
Ada memb yang ambik ringan pasal berpantang, memang masa muda tak nampak kesan, tp dah tua/berumur nani.. hmmm masa tula nak sakit segala.
9n0L4 9n0L4 September 12, 2012
suke jugak petua org tue ni, bile dpt tahu terus nk buat. hee.
Puan Kutu Puan Kutu September 12, 2012
org dulu2 mmg jg pantang n hasilnya mereka sihat walafiat hingga usia emas..kita patutu contohinya..:)

tak dinafikan pmpuan mmg kena jg body,tp klu yg jenis tggi metabolisme tu,mkn byk mana pun tk naik,klu yg jenis sng membesar bagaikan juara,tu nasiblah kan..asalkan tak obes sudah!lgpun chubby2 sikit baru seksi.muahahaha..
NoEn NoEn September 12, 2012
masa pantang bersalin mmg beringat habis...tp masa pantang gugur tak tahu nk beringat camne sbb xde rasa sakit ape..badan pun rsa sihat aje...huhu...selalu mak tegur jalan tu perlahan sket..mentang2 xsakit kan main jalan jer..huhu
Si Matatajam Si Matatajam September 13, 2012
Bagi kita mmg org tua ni leceh ngan pantang2 ni kn..tapi semua tu sgt berguna untuk kita bg jangka masa pjg ni..
aziazib aziazib September 13, 2012
arwah mak sy pn ckp kesannya nnti bila tua nnti, skrg mmgla sihat.. tp sy pantang pn macam xberapa btul sgt...hi3

orang tua dulu2 mmg berpantang sungguh...
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty October 02, 2012
nurul masa pantangpun sungguh2 nak2 bekung mmg pakai takut tak sedap badan nnt masa tua.hehe..tang pasang badan mmg kena pasangkan..tapi la nie kalau masak2 bagi anak mkn kitapun sedap makan sekali.huhu bertambahlah berat tuh nnt..huhu